Uszkodzona opona w maszynie rolniczej - wymienić czy naprawiać?

O uszkodzenia ogumienia w maszynach rolniczych nietrudno. Praktycznie każdego dnia są one poddawane intensywnej eksploatacji, szczególnie w sezonie prac polowych, często muszą pracować na trudnym terenie. Jednak nawet stosując najlepszej jakości opony i zachowując ostrożność, może dojść do różnorodnych uszkodzeń. Kiedy dojdzie do przebicia lub pęknięcia opony, zakup nowej to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Na szczęście istnieje możliwość skutecznej naprawy opon rolniczych. W tym artykule podpowiemy, kiedy opona rolnicza może zostać skutecznie naprawiona, a kiedy trzeba zainwestować w nowe ogumienie.

 

Kiedy oponę rolniczą da się naprawić?

 

Solidne opony rolnicze są dość odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo wiele rodzajów powstałych usterek jesteśmy w stanie skutecznie naprawiać, nawet samodzielnie. Przykładowo, uszkodzenie po wbiciu gwoździa można załatać we własnym zakresie. Dotyczy to jednak niewielkich ubytków, gdyż w przypadku poważniejszych problemów potrzebna jest pomoc warsztatu wulkanizacyjnego, który skutecznie poradzi sobie z naprawą opony rolniczej.

W naszym warsztacie regularnie naprawiamy opony rolnicze, w których doszło do przebicia czy rozcięcia czoła opony (oczywiście, jeśli uszkodzenie nie jest zbyt rozległe i opona kwalifikuje się do naprawy). Za relatywnie niską cenę można pozbyć się usterki. Niekiedy nawet reperowany jest uszkodzony bok opony, jeśli doszło wyłącznie do punktowego przebicia przedmiotem o małej średnicy.

W przypadku małych uszkodzeń naprawa opon rolniczych jest jak najbardziej wskazana i opłacalna. Koszt pracy fachowców w warsztacie wulkanizacyjnym to zdecydowanie mniejszy wydatek niż zakup nowej. Jeśli jednak uszkodzenie jest duże i bardzo problematyczne, nawet naprawa będzie nieopłacalna. Dodatkowo może istnieć ryzyko, że wcześniej czy później problem powróci.

 

Kiedy lepiej wymienić oponę na nową?

 

Jest wiele uszkodzeń, których nie należy lub nie warto (np. ze względów finansowych) naprawiać. W tym przypadku wiele zależy od stanu konkretnej opony. Przykładowo, jeśli doszło do niewielkiego przebicia, które teoretycznie kwalifikuje się do naprawy, ale opona jest stara i sparciała, lepiej zdecydować się na zakup i wymianę na nową.

Wymiana opony jest konieczna w sytuacji uszkodzenia jednej ze ścian bocznych. W tym przypadku do defektów dochodzi najczęściej wskutek mocnego uderzenia kołem w przeszkodę, np. kamień, dziurę lub inną ostrą krawędź. Dochodzi do przecięcia ogumienia, czego następstwem są pęknięcia i wybrzuszenia. Naprawa jest wówczas niemożliwa. A nawet jeśli podjęte zostaną próby jej naprawienia, zapewne i tak nie będzie nadawać się do zbyt długiego użytkowania.