Jakie są funkcje i rodzaje czujników TPMS?

Czujniki TPMS to system Tire Pressure Monitoring System, służący do kontrolowania ciśnienia w oponach. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej ECE-R 64, wszystkie nowo produkowane samochody od 1 listopada 2014 roku muszą zostać fabrycznie wyposażone w czujniki ciśnienia TPMS. Nie jest tajemnicą, że utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Czujniki ciśnienia wykrywają nieprawidłowości w tym zakresie i pozwalają na podjęcie szybkiej reakcji.

 

Jaką funkcję pełnią czujniki TPMS?

 

Wiemy już, że system monitorowania ciśnienia znacząco zwiększa bezpieczeństwo w trakcie jazdy i to jest najważniejsza funkcja czujników TPMS. Nieprawidłowe ciśnienie powietrza w oponach powoduje gorszą ich przyczepność do podłoża, zwiększa ryzyko uszkodzeń mechanicznych ogumienia, zwiększa drogę hamowania, przyczynia się do niebezpiecznego efektu aquaplaningu i obniża trwałość bieżnika nawet o 30%. To jednak nie wszystko. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach może przyczyniać się do szybszego zużycia elementów nadwozia i zwiększania luzów w zawieszeniu. Natomiast zbyt niskie ciśnienie to częsta przyczyna nadsterowności lub podsterowności pojazdu, obniżenia właściwości trakcyjnych i opóźnienia reakcji na ruchy kierownicą. Powszechnienie znane są przypadki pękania i wystrzału opony na skutek złego ciśnienia. Tym wszystkim sytuacjom mogą zapobiec prawidłowo funkcjonujące czujniki TPMS. W przypadku wykrycia nieprawidłowego ciśnienia w oponach, wysyłają one sygnał do kierowcy. Może on w ten sposób stosunkowo szybko podjąć środki zaradcze i uniknąć niepożądanego ryzyka.

Czujniki ciśnienia nie tylko zwiększają bezpieczeństwo jazdy, ale mają także inne zalety. Przede wszystkim zwiększają żywotność opon. Jazda na oponach o złym ciśnieniu sprawia bowiem, że opona szybciej się zużywa. W dłuższej perspektywie pozwala to wypracować satysfakcjonujące oszczędności finansowe poprzez redukcję kosztów serwisowania. Na korzyści ekonomiczne wpływa dodatkowo fakt, że opony z prawidłowym ciśnieniem równomiernie przylegają do podłoża i tym samym zmniejszają opory toczenia. Przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa, co dodatkowo zmniejsza także emisję CO2 do atmosfery. Podsumowując, warto zdecydować się na montaż czujników TPMS w swoim aucie i z jednej strony zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów, a z drugiej obniżyć wydatki eksploatacyjne.

 

Jakie są rodzaje systemów TPMS?

 

System TPMS instalowany jest w wersji pośredniej lub bezpośredniej. Czujniki pośrednie to rozwiązanie bardziej ekonomiczne, ale mniej precyzyjne. Nie wymaga ono montowania dodatkowych urządzeń, ponieważ ciśnienie w oponach jest mierzone pośrednio na podstawie wskazań systemu ABS i ESP. System pośredni mierzy obroty kół i wykrywa różnicę w średnicy koła. Dużo bardziej precyzyjne dane otrzymywane są z systemu bezpośredniego. Każdy czujnik ciśnienia wyposażony jest w nadajnik radiowy i własne zasilanie. Dane o ciśnieniu wysyłane są do komputera pokładowego za pomocą fal radiowych. Czujniki TPMS mogą być wewnętrzne i umieszczane są w środku opony albo zastępują jej zawór. Z kolei czujniki zewnętrzne montowane są na zaworze, co nie wymaga specjalistycznej ingerencji, ale może powodować problemy z przesyłem impulsów. System bezpośredni ma tą przewagę, że informuje kierowcę o ciśnieniu w oponach w czasie rzeczywistym.

Nasz serwis oferuje profesjonalny montaż i serwis czujników TPMS. Zajmujemy się również kalibrowaniem nowych czujników oraz wgrywaniem oprogramowania. Pamiętajmy, że przed wizytą w serwisie opon należy poinformować pracownika o posiadanym systemie TPMS, ponieważ takie koła wymagają specjalnej troski w trakcie wymiany ogumienia. System TPMS powinien być regularnie serwisowany, ponieważ znajdują się w nim elementy (wentyle i uszczelki) ulegające zużyciu eksploatacyjnemu. Serwisowania nie wymaga jedynie system pośredni.