Jak przechowywać opony samochodowe? 5 wskazówek

Proces starzenia opon związany jest przede wszystkim ze zużyciem eksploatacyjnym. Nie oznacza to jednak, że sposób magazynowana nie oddziałuje na parametry fizyczne opony. Wilgoć, ozon, ciepło czy promieniowanie UV mogą doprowadzić do zmian w strukturze cząsteczkowej gumy i w efekcie spowodować mikropęknięcia w oponie. Każdy kierowca powinien znać podstawowe zasady przechowywania opon, aby uniknąć osłabienia ich właściwości użytkowych. Przedstawiamy je w poniższym artykule.

 

Najważniejsze zasady przechowywania opon

 

  1. Przygotuj opony na czas magazynowania. Opony sezonowe muszą przede wszystkim zostać prawidłowo przygotowane do okresu przechowywania. Składowanie wilgotnych lub brudnych opon może mieć bardzo negatywne skutki. Każda opona powinna zostać dokładnie umyta, aby pozbyć się wszystkich nieczystości z bieżnika. Warto użyć w tym celu myjki ciśnieniowej lub zainwestować w specjalny szampon samochodowy. Po umyciu opony muszą dokładnie wyschnąć. Przed zmianą opon w kolejnym sezonie warto poradzić się zaufanego serwisu opon, czy komplet ogumienia jest w dobrym stanie technicznym. Nasz serwis opon sprawdzi nie tylko stan techniczny opon, ale także zwróci uwagę na geometrię kół, zawieszenie czy układ hamulcowy. Pamiętajmy, że ciśnienie w oponach w okresie magazynowania należy utrzymywać na tym samym poziomie, co w trakcie eksploatacji.
  2. Wybierz odpowiednie miejsce w garażu. Opony samochodowe nie powinny być przechowywane na zewnątrz, dlatego powinniśmy je umieścić w garażu lub w piwnicy. Alternatywą jest przechowalnia opon w serwisie samochodowym. Opony muszą być przechowywane w pomieszczeniu, w którym zachowane są odpowiednie warunki termiczno-wilgotnościowe. Wilgotność względna nie powinna przekraczać 70%, a temperatura musi zawierać się w granicach od -5°C do +25°C. Pomieszczenie powinno być suche i chłodne. Zwróćmy także uwagę, czy jest odpowiednio wentylowane. Miejsce magazynowania należy wybrać z dala od instalacji grzewczych, urządzeń elektrycznych oraz wszelkich źródeł ciepła. Wyjątkowo groźne dla struktury gumy mogą być urządzenia, generujące ozon – m.in. urządzenia spawalnicze.
  3. Zaizoluj opony od podłoża. Opony należy umieścić w ten sposób, aby nie stykały się bezpośrednio z podłożem. Szczególną uwagę należy zwrócić na zabezpieczenie opon przed potencjalnym kontaktem z substancjami chemicznymi. Struktura gumy może ulec poważnym uszkodzeniom pod wpływem substancji olejnych, smarnych czy ropopochodnych. Opony można ułożyć na drewnianych paletach lub arkuszu tektury. Przekładki tekturowe można również wykorzystać do oddzielania opon od siebie. Alternatywą są specjalistyczne stojaki oraz uchwyty dla opon. Najważniejsze jest jednak, aby pod żadnym pozorem nie wieszać opon na hakach. To niestety częsta, ale bardzo szkodliwa praktyka. Opony zawieszone na hakach mogą ulec deformacji.
  4. Zadbaj o prawidłowe ułożenie opon. Wbrew pozorom, nie wystarczy po prostu ułożyć opon na zaizolowanym podłożu. Kolejność ułożenia opon należy zmieniać. Opony z felgami układamy jedna na drugiej, oddzielając od siebie tekturowymi przekładkami i zmieniamy kolejność ich ułożenia co 4 tygodnie. W jednym stosie należy układać po 4-6 sztuk uważając, aby wysokość tego stosu nie przekroczyła jednego metra. Natomiast opony bez felg układamy pionowo na bieżniku i obracamy je o 90° raz w miesiącu.
  5. Nie zapomnij o zasadach pielęgnacji. Na koniec należy pamiętać, że opony wymagają minimalnej troski pielęgnacyjnej. Preparaty pielęgnacyjne do opon przedłużają ich żywotność i opóźniają procesy starzenia. Środków pielęgnacyjnych w postaci żelu lub pianki warto użyć przed sezonem. Zabezpieczą one oponę przed pękaniem, ochronią przed negatywnym wpływem promieni UV i zwiększą jej trwałość i elastyczność. Pamiętajmy tylko, aby nie aplikować preparatów na bieżnik, a jedynie na rant opony.