Każdy kierowca przynajmniej raz w życiu stanie przed koniecznością odpowiedzi na to pytanie: czy naprawiać oponę, czy pomyśleć o zakupie nowej? Zanim udzielimy na nie odpowiedzi, warto wiedzieć, jakie czynniki wykluczają oponę z dalszego użytkowania, a kiedy jeszcze jest  szansa na skuteczną naprawę.

 

Podatność opon na uszkodzenia

 

Opony są szczególnie podatne na uszkodzenia, kiedy aura jest niesprzyjająca, na przykład zimą przy bardzo niskich temperaturach i dużym zasoleniu nawierzchni, przy intensywnej eksploatacji, a także po kontakcie z różnymi podłożami, po najechaniu na krawężnik, wjechaniu w dziurę, czy najechaniu na gwóźdź lub szkło.

Należy pamiętać, że nigdy nie powinniśmy podejmować się samodzielnej naprawy opony, ponieważ od jej stanu zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo na drodze, ale i innych użytkowników ruchu drogowego. Zawsze warto poszukać specjalisty, który oceni stopień uszkodzenia i szanse na naprawę.


Różne rodzaje uszkodzeń w oponach

 

Uszkodzenia opon dzielimy na uszkodzenia czoła bieżnika lub boku opony. Od rodzaju uszkodzenia zależy technika naprawy i konieczność łatania nacięć czy wybrzuszeń – stanowią one najczęściej zgłaszane przez kierowców problemy.

Dobry specjalista zwróci uwagę na to, czy przy nacięciu ściany bocznej opony doszło do uszkodzenia wewnętrznych warstw ogumienia i czy powrót na drogę będzie bezpieczny. W przypadku tego rodzaju usterki konieczność wymiany opony to jednak rzadkie zjawisko i większość wulkanizatorów da sobie radę z naprawą.

Powstające na skutek przecięcia szkłem wybrzuszenie na bocznej ścianie opony mimo iż nie wpływa na jej ciśnienie, wymaga już dużo bardziej skomplikowanej naprawy. Jeżeli naruszona została wewnętrzna warstwa opony, to wulkanizator nie dopuści jej do dalszej eksploatacji i będzie wymagana wymiana.

Innymi popularnymi i zgłaszanymi usterkami są przebicia opon, punktowe nacięcia, nierównomierne zużycie ogumienia, otarcia boku czy wgłębienia opon. Część z nich stanowi jedynie wizualny defekt opony, część wymaga interwencji ze strony specjalisty.


Kiedy można dokonywać napraw, a kiedy już nie?

Eksperci potwierdzają, że w celu zachowania należytego bezpieczeństwa powinno się dokonywać napraw nacięć nieprzekraczających 5 mm. Są jednak przypadki wykluczające całkowicie opony z napraw. Należą do nich m.in. opony o wysokich indeksach prędkościowych, przekraczających 240 km/h, które w przypadku usterki będą wymagały zakupu nowego zestawu, podobnie jak te, które nie będą się nadawały do wyważenia przez wulkanizatora.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.